Július a Kárpát-medencében az aratás hónapja. Az aratás kezdete június végén, Péter-Pálkor volt - ha a gabona már megérett az aratásra és az idő is száraz volt, de az aratási munkálatok egészen július végéig-augusztusig is elhúzódhadtak.
Az aratás sikerét a régiek különleges szertartásokkal és szokásokkal próbálták biztosítani - amelyek gyakran vallásos jelleget öltöttek. A Csallóközben például a szerszámokat a templom falához támasztották és a pap megszentelte azokat az aratás megkezdése előtt. A szántóföld szélén letérdeltek, keresztet vetettek, és Jézus segíts! fohásszal vágtak neki az első csapásoknak.
![]()
Fontos volt az aratók közössége is. Az Ipoly menti falvakban az új aratómunkások beavatáson vettek részt: az „újoncokat fenekükvel a földhöz verték”, majd a marokszedők elkapták őket és „bekötötték marokba”. Somogy és Fejér megyei uradalmakban az első arató legények és leányok keresztapát és keresztanyát választottak maguknak.
A z első kévének nagy jelentőséget tulajdonítottak. A baromfinak adtak egészség- és termékenységvarázsló céllal, de az új búzának gyógyító és betegség-elhárító szerepe is volt: Sellyén például az arató a derekára kötötte, hogy majd ne fájjon. Különleges szokás volt, hogy az aratókat elsőként meglátogató gazdát vagy családtagját a learatott gabona szalmájával megkötözték, s csak akkor engedték szabadon, ha borral vagy pénzzel kiváltotta magát. A szokás annyira erősen beivódott az aratási rituálék sorába, hogy vannak feljegyzések még a TSZ-ek korából, az ötvenes évekből is arról, hogy olyan állami gazdaságokban, ahol kaszával arattak, nem mulasztották el, hogy az elnököt vagy az igazgatót megkötözzék.
![]()
Számos szokás kapcsolódott az aratás végéhez is. Az utolsó kévéből készült az aratókoszorú, amelyet a föld urának adtak, de az utolsó kalászokból egy-egy kis csomót mindenki hazavitt, hogy az őszi vetőmag közé elegyítse. Az aratókoszorú lehetett csigaszerű, korona formájú vagy koszorú alakú. A Zsitva mellékéről szóló beszámoló részletében termékenységvarázsló vízzel való leöntésről is megemlékeznek: „Összeszedve a határ minden vadvirágát, azokból a gabonaszálakból koszorút kötnek, egy búza alapkörfonatra két jól föleresztett, s fönn egymást körösztbe metsző ívfonatot kötnek, ezen koronaalakú fejéket a hideg víztől legkevésbé iszonyodó férfi fejére teszik. A gazda házához érve nyakon öntik a koszorúvivőt: mi azt akarja jelenteni, hogy a búzának az esső ne hiányozzék” (Réső Ensel 1867: 351). Hasonló leírást olvashatunk a kalotaszegi falvakról, ahol a falubeliek a kapuk, kerítések mögött meghúzódva várták az aratók érkezését, mindenhonnan öntötték a vizet a koszorúvivőkre.
Voltak vidékek, amelyeken az utolsó kévékből nem koszorút fontak, hanem le sem adatták. Kis darabon talpon hagyták a gabonát, hogy a következő esztendőben is jó termés legyen. Gömörben úgy mondták, hogy ezt a madaraknak és a szegényeknek hagyják.