Különleges vállalkozásba fogott Lázárfalván az András Alapítvány Csűr: népviseletek sokszínű világába ad betekintést szeptember 17-én.Merhogy olyan, hogy „erdélyi viselet" - általánosságban igazából nincs. Sőt, még olyan sem, hogy csíki viselet - merthogy annyira sokféle, hogy már-már zavarba ejtő...
Mi az, hogy erdélyi népviselet? A Néprajzi lexikon sem tud egyszerű választ adni a kérdésre. Van ugyan egy leegyszerűsített, piros-fekete „széki, szinte uniformizált öltözet, melyhez hasonlítható Magyarországon Ajak község öltözete"- írja, de a szócikk aztán továbbküldi az érdeklődőt - nem is egy, de azonnal nyolc irányba:
Innen kiindulva különösen izgalmas vállalkozás az András Alapítvány Csűr hétvégi rendezvénye, a Rokolya konferencia Lázárfalván - melynek célja a különleges, egy generációval ezelőtti csíki viseletek bemutatása .
György Katalin, szervezőt, az András Alapítvány képviselőjét kérdeztük - akit már az András Alapítvány fb oldaláról (is) jól ismerhetnek a népviseletek iránt érdeklődők. Így adott videós tanácsot a Székely Népviselet Napja alkalmából pl. azoknak, akik viseletet szertnének maguknak készíttetni.
tunderpajta.kultura.hu: Mikori és milyen viseleteket láthatnak majd az érdeklődők a hétvégén Lázárfalván?
György Katalin: Már évtizedek óta kutatjuk a régió viseleteit. Méghozzá azokat, amelyek egy generációval korábbi viseletek, mint a most divatban lévő, némileg leegyszerűsödött székelyruha - a mindenki által ismert piros-fekete. Ezért olyan viseletek tulajdonosait hívtuk meg szombatra, akiknél csíkjaiban nagyon változatos színű viseletek maradtak meg a ládák/szekrények mélyén - és amelyeket ma büszkén hordanak. Mert újból reneszánsza van a viseleteknek Csík környékén. Aki tehette, az eggyel régebbi viseleteket mára már előszedte a ládafiából.
tunderpajta.kultura.hu: A viseletek jellemzői alapján mennyire különíthető el pontosan, honnan származnak? Ön már biztosan meg tudja határozni egy-egy ruha pontos származási helyét?
György Katalin: Minél régebb óta kutatom a viseleteket, annál biztosabban tudom mondani, hogy: nem...méghozzá azért, mert egyre több apró részletet ismerek meg és ismerek fel, ahogyan egyre több és több viseletet látok. Az meggyőződésem, hogy kellő alapossággal csak egy-egy régió viseletének kutatásában lehet elmélyülni, mert nagyon apró különbségek határozzák meg egy-egy település viseletét - és ezen belül külön a korosztályok viseleteit is. A szombati rendezvény a csíki viseletek szemléje lesz. Mára már Felcsík (Csíkszeredától északra) viseleteit megbízhatóan el tudjuk különíteni az Alcsík vagy a Kászon viseleteitől (Csíkszeredától délre). Vannak egyes területek - mint pl. Csíkjenőfalva, Szenttamás, Karcfalva vagy Csíkszentdomokos - ahol a többi településhez viszonyítva nagyon gazdag viseletkincsre bukkantunk - míg máshol nem maradtak meg a ruhák - így különösen nehéz általános megállapítást tenni és rendszert felállítani a sokféleségben.
tunderpajta.kultura.hu: Mi a különbségek oka? Hogy lehet, hogy egyik faluban gazdag a viseleti örökség - másutt pedig alig maradt a régi szőttesekből?
György Katalin: Helyi sajátosságok. Van, ahová hamarabb megérkeztek a modern textilipar kínálta anyagok - ott hamarabb kivetkőztek az emberek - másutt hordták a régi szőttest sokáig. Van, ahol volt hagyományőrzés - kórus vagy néptánccsoport - ott előkerültek a nagyszülők ruhái, és folyamatosan karban tartották a viseleteket - így szebb állapotban maradtak ránk - másutt már csak lábtörlőként vagy jobb esetben faliszőnyegként használták őket. A tehetősebbek lakta településeken több viselet volt eleve - így több maradt fent a nagy számok törvénye alapján. És nagyon sok viselet végezte máglyán is - mint haszontalan, ódivatú régi holmi.
tunderpajta.kultura.hu: És hogy alakult ki a hajdani sokféleségből a ma divatos, némileg uniformizált piros-fekete székelyruha?
György Katalin: Már a harmincas években is kongatják a harangot (Ezer Székely Leány Találkozó életre hívói) a kivetkőzés miatt - mikor az emberek hétköznapi viseleteiket fokozatosan a textilipar kínálta modern anyagokból varrt, könnyebben kezelhető ruházatra cserélték. Ez sem zajlott egyszerre - ahová hamarabb megérkeztek az új anyagok, ott hamarabb, ahová később, mint pl. Csík - itt később. A kivetkőzés folyamata kiszorítja a hagyományos öltözetet, de az akkori kisebbségi létben a népviselet, a székely ruha új tartalommal töltődött. Az emberek a székelyruhát a magyarság, a székelység szimbólumának, a nemzeti öntudat kifejezésének, az ellenállás jelképének tekintették - és, ha tehették elkezdték hordani a jeles alkalmakon (keresztelő, ballagás, búcsú) a viseletet - amely leegyszerűsödött a ma ismert piros-feketére. Mert ekkor már nem a viselet részletein, mintázatán, gazdagságán volt a hangsúly, hanem viselésének ténye vált fontossá.
tunderpajta.kultura.hu: De szombaton nem ilyeneket láthatunk majd Lázárfalván, ugye?
György Katalin: Nem, hanem az eggyel korábbi, még a területi jellemzőket jobban hordozó viseleteket. Rengeteg részletben térnek el még ezek a ruhák egymástól, rendkívül sokfélék és nagyon érdekesek! Meg lehet csodálni őket majd a színpadon, lesz fotózás és fel is lehet majd próbálni a másik viseletét. A megjelenő ruhákat alaposan dokumentáljuk majd - a rendezvény tulajdonképpen az évtizedek óta zajló viseletkutatási munkánk része is. Mert ez az a munka, amibe csak olyannak szabad belefognia, aki tisztában van vele: a kutatással sosem végez majd, mert mindig újabb ás újabb kincsekre bukkan - és mostantól erről fog szólni egy kicsit az egész élete.
Élőben mindez: 2023.szeptember 17. Lázárfalva, András Alapítvány Csűr - Rokolya Konferencia! Részletes program itt.