Kodály szerint a nehéz időkben mindig a falvak „bújtatták el", őrizték meg a magyar kultúra alapjait - amelyekre aztán minden háború után fel lehetett húzni a kultúra teljes épületét. Ezért kellett a zeneszerzőknek népdalért visszatérni a falvakba, a forráshoz, abból meríteni. A módszert ma is sokan követik. Február 28-án este nyílik a kodályi gondolat jegyében fogant kiállítás - Kósa Klára keramikusművész és Klinkó Zita közös tárlata a Szentendrei Régi Művésztelepen.

„1900 körül a magyar zeneszerzőnek népdalt kellett gyűjteni. Akárcsak íróinknak egy századdal előbb, sőt, egészen vissza Petőfiig, Aranyig. Eleinte csak az elveszett régi dallamokat kerestük. De látva a falu népét, az ott kallódó sok tehetséget és életerőt, feltetszett előttünk egy, a népből újjászületett művelt Magyarország képe. Ennek megvalósítására rászántuk életünket” - mondta Kodály a népdalgyűjtés kezdeteiről.

És hogy miért tartotta fontosnak az elveszett régi dallamokat és a falu népének felkarolását?

Mert a magyar népi kultúrában látta a magyar kultúra kibontakozásának forrását. Azt vallotta, hogy minden háború (beleértve a török hódoltásgot vagy 48-49-et is)  és utána a restauráció mély  sebeket ejtett kultúránkon. De szerencsére a kultúra a falvakban elrejtőzött - és tovább élt.

Kodály Zoltán a Köröndre néző földszinti otthonában.. Fortepan / Fortepan/Album083

„A kultúra újjáteremtését minden új háború után idegen segítséggel akarták megvalósítani. Sok idegen, többnyire német és olasz jött az országba, és akarta saját kultúráját mintegy beoltani a népbe. Saját hagyományunk egyre inkább a falvakba, a műveletlen emberek közegébe szorult.” 

Kodály a gyakorlatban is követte elméleti elképzelését.  Már doktori disszertációját is a magyar népdal strófaszerkezetéből írta (1905),  gyűjtőmunkát végzett és rendszerezett. Első pedagógusok által is használt gyűjteményes sorozata, a Bicinia Hungarica 1937-től 42-ig évi egy kötettel jelent meg (kottás és betűs változatban).  Majd elkészült  a Magyar Kórus kiadásában közzétett,  Ádám Jenővel közösen írt hatkötetes Szó-Mi sorozat - amely lépésről lépésre tanította énekelni a gyerekeket. A háború után, az iskolarendszer újjászervezésekor Ádám Jenővel kidolgozták a zeneoktatás részletes módszertanát és megírták tankönyveit. Az Énekeskönyv-sorozatból 1948 óta tanítottak az általános iskolákban. 

Kodály Zoltán és Victor de Sabata olasz karmester. Fortepan / Bojár Sándor

Kodály módszerének lényege: először mindenki énekeljen. A saját hanghoz kapcsolja fejében a kottaképet. A dalok a kisgyermek 3-5 hangos skálájától indulva fokozatosan legyenek komplexebbek, és a hangszertanulást csak később, de az éneklést, szolfézst tovább folytatva érdemes elkezdeni.  Mindig a ritmus legyen az első, arra épüljön a dallam.

Kodály szerint a gyerek úgy szívja magába a kultúra alapjait a zenéből, ahogyan az anyanyelvet tanuljuk. A lépcsők: 

kiművelt fül (vagyis hallás)

kiművelt fej (értelem)

kiművelt szív (érzelem)

kiművelt kéz (aktív zenélés).

Mindezzel nem a zenészképzés volt a célja, hanem az általános, zeneértő közönség kinevelése.

„Számomra mindig előbbrevaló volt, hogy a paraszt gyermekeket kótaolvasásra tanítsam, mint az hogy a magam zenei karrierjét egyengessem. Előbb a füleket kell kinyitni, aztán komponálni. Minek írjak még öt Psalmust, ha süket fülekre találok?” (Muzsika, 1. évf 1. szám, 1958)

Kodály gondolatmenetét követve a népi kultúrához ma is számos zenész és képzőművész nyúl vissza. A Szentendrei Régi Művésztelepen február 28-án nyílik Kósa Klára keramikusművész és Klinkó Zita általános iskolás kislány közös kiállítása. Bartók Béla és Kodály Zoltán  népdalgyűjtő munkásságának 120. évfordulója alkalmából a művek reflexiók egy-egy népdalra és az alkalmazott motívumok ihletforrása is a népművészet gazdag hagyományvilága jellegzetes motívumai – a virág- és állatszimbólumok, színek, folyók, hegyek, mezők és erdők.


 A Zöld erdőben lakik egy madár, a Cifra palota vagy a Fölszállott a páva dallamai által az öröm és bánat, a munka és mulatság, a szerelem és csalódás, a gondolatok, érzések, álmok és imák világa tárul fel a szemlélődők előtt. A kiállítás nem csupán vizuális élményt nyújt: a műalkotások mellett elhelyezett QR-kódok beolvasásával a látogatók meghallgathatják a hozzájuk kapcsolódó dallamokat is, így egyedülálló összművészeti élmény részeseivé válhatnak.

A népi művészetnek feladata van. Régi emléket hozni, régi emléket adni a ma emberének. Nem több, nem kevesebb. Az igazi népi művészet grafikai ima. "

                                                                                                                                               - Kósa Klára.

Kiállításmegnyitó: 2025. február 28., péntek, 18:00
Helyszín: Szentendrei Régi Művésztelep, 2000 Szentendre, Bogdányi u. 51.
Program: A vendégeket köszönti dr. Jusztusz Noémi, a Petőfi Kulturális Ügynökség alkotóművészetekért felelős osztályvezetője.
A kiállítást megnyitja: dr. Bor Zoltán közgazdász, jogász, műgyűjtő, aki évtizedes baráti kapcsolatot ápol Kósa Klára alkotóművésszel.
Közreműködnek: Szerényi Béla akadémikus, előadóművész és az Óbudai Népzeneiskola művésztanárai, növendékei.

 

források: Fidelio

Ein Selbsportrait. Televíziós interjú Hannes Reinhardttal, Norddeutcher Rundfunk, Hamburg, 1965 cover: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei