Miért ítéltek el sokkal kevesebb embert boszorkányságért a Magyar Királyságban, mint Európa nyugati felén? Miért nem volt igazán szervezett inkvizíció nálunk, és mikért voltak enyhébbek a büntetések? Mi köze ehhez a táltosoknak, lidérceknek és a néphitnek? És persze: miért lovagoltak seprűn a boszorkányok?
Az európai egyházi irodalomban a boszorkányok első említése nagyon régi, a 10. századból származik.
„Bizonyos gonosz nők, akik visszafordultak a Sátán felé, démoni látomások és lidércek által megkísértve úgy gondolják és vallják magukról, hogy az éjjeli órákban bizonyos vadakon lovagolnak Dianával, a pogányok istennőjével, és nők megszámlálhatatlan tömegével, és hogy óriási távokat tesznek meg a földön az éj csendjében, és hogy Úrnőjükként az ő törvényei alá tartoznak, és meghatározott éjjeleken az ő szolgálatába kell állniuk.” (Canon Episcopi )
Az egyház állásfoglalására ekkoriban már nagy szükség volt. Ellentmondásos törvények láttak ugyanis napvilágot a boszorkányokkal és a vérszívó strigákal kapcsolatban az egész kontinensen. A 6. századi Lex Salica még valóságosnak tartja a repülő és emberevő boszorkányok létezését, miközben a 7. századi germán törvények már büntetik azt, aki másokat strigának nevez. Rothari 643-ban kiadott törvényei kifejezetten tagadják a strigák létezését, ahogyan Nagy Károly 787-es rendelete is.
Hiába persze az egyház korai elnéző igyekezete — egyre többen írtak és jelentettek boszorkányokról a 11-12. században. Pl. Thomas Becket titkára, a későbbi chartres-i püspök, John Salisbury is írásban fektette le: boszorkányok vannak.
A magyar boszorkányok története eltér az európai társaikétól. Méghozzá abban, hogy a Kárpát-medencében többen úszták meg élve a boszorkánypereket, mint pl. az erősen konzervatív, rengeteg inkvizítort dolgoztató német vagy spanyol városokban. Összesen 1000 vádlottat vontak perbe boszorkányság miatt mintegy 300 év alatt - és több, mint a vádlottak fele megúszta élve az eljárást. Ráadásul nálunk sokkal később kezdődött a boszorkányüldözés, mint nyugaton.
A magyarországi boszorkányokról törvényben először Könyves Kálmán (uralkodott: 1095-1116) emlékezett meg — ráadásul ennyivel intézve el a kérdést: „strigák”-ról, akik nem léteznek, ne essék szó.
A „striga” (többes számban strigae) latin eredetű kifejezés, a középkorban használták. A strigae-t éjjeli, madárszerű lényekként vagy boszorkányokként ábrázolták, akik emberekre – különösen gyermekekre – vadásztak, vérüket szívták, vagy húsukat fogyasztották. A strigae hiedelme a hirtelen vagy rejtélyes módon bekövetkezett betegségekre és halálesetekre adott magyarázatként szolgált.
A magyar boszorkányüldözés legelső periódusában így nem a strigák, hanem a kereszténység előtti sámán/táltos szertartásokat még gyakorló egyének kerültek a boszorkányüldözés célkeresztjébe. Ők mentesülhettek a vád alól, ha kijelentették: táltosok. Ezt a mentséget egészen az 1700-as évekig elfogadták a magyar boszorkányperekben - ami példátlanul elnéző az egész kontinensen.
Miközben Ince pápa felállította majd hamarosan kibővítette az inkvizíció nyomozóinak szervezetét az 1200-as évek közepén, nálunk boszorkány-ügyben béke volt. A perek ideje már a vallási megosztottság korában, a félig protestáns, félig katolikus Magyar Királyságban a 17. században tetőzött. Míg nyugaton inkvizítorok vezették a pereket, a Kárpát-medencében a világi hatóságok jártak el boszorkány-ügyekben.
A nyugat-európai inkvizíció boszorkány-kézikönyve a Malleus Maleficiarum — Boszorkányok pörölye — volt. Az 1486-ban kiadott kötet szerzője Heinrich Kramer (Henricus Institoris néven is ismert) német katolikus pap és inkvizítor alapos munkát végzett. Közel 200 éven át a könyvében meghatározott kritériumok szerint minősítettek valakit boszorkánnyá, majd a Kramer által leírt vallatási módokat alkalmazták az inkvizítorok, melyek annyira drasztikusak voltak, hogy már az eljárásba is belehalt sok boszorkánysággal vádolt személy. Nálunk az eljárás kevésbé volt kötött — és kevésbé volt végzetes is.
A Boszorkányok Pörölye három részre oszlik. Az első rész teológiai érveket hoz fel a boszorkányság létezése mellett. A második rész a boszorkányok állítólagos tevékenységeit és módszereit írja le. A harmadik rész gyakorlati tanácsokat ad a boszorkányperek lefolytatásához, beleértve a kihallgatás és a kínzás módszereit is.A könyv hangsúlyozza, hogy a nők hajlamosabbak boszorkánnyá válni, mivel állítólag erkölcsi és spirituális szempontból gyengébbek, így erősen nőgyűlölő szemléletet tükröz. A könyvet VIII. Ince pápa 1484-es Summis desiderantes affectibus bullája támogatta, és több mint két évszázadon keresztül széles körben használták Európában a boszorkányüldözések során.
A maleficus szó olyan személyeket jelölt, akiket varázslással, rontással vagy méregkeveréssel gyanúsítottak. Őket általában istenítéletnek vetettek alá - mint tüzesvas-próba vagy a vízpróba. Ha a tüzes vassal megégetett egyén három napon belül gyógyulni kezdett azzal maga ellen gyártott terhelő bizonyítékot. Vagy, ha kezét-lábát összekötve a folyóba dobták, és feljött a víz színére, azzal is. Mindenképp meg kellett halnia - vagy az égési sérüléstől, vagy a vízbefúlástól — vagy pedig azért, mert bűnös, hiszen túlélése szinte ördögi teljesítmény. Ez a rettenetes logika tízezrek halálát okozta.
A magyar boszorkányperek a fennmaradt periratok tanúsága szerint két nagy csoportra oszthatók. Egy részüknél a kérdések közt feltétlenül szerepeltek az Európában általánosan felhozott vádpontok: az ördöggel kötött szövetség, a boszorkányszombaton való gyülekezés és ott az ördöggel való közösülés, kannibalizmus, fekete mise, a boszorkányok repülése, az ördög stigmái stb.
A magyar bírák és vizsgálók - a nyugati inkvizítorokhoz hasonlóan — elsőre egyszerű kikérdezéssel próbálták meg kideríteni a vádlott tevékenységének részleteit. A kötelező kérdések közt ilyenek szerepeltek:
„Vagyone szövetsége az ördöggel? Az mikor lett megh hol, mely módal, és ki ingerlett rea? Mikor szövetséget vetettel az ördöggel, az Istent megh tagadtade?
Ottan mit tsináltatok: vendégeskedteteké, és többször voltatoke ollyatin vendégségben, és hol? És nemdenem azon ördöggel közösködtél?
Minemű Boszorkán társaid vannak, azok kik, és veled hol voltak?
Ha a vádlott makacsul tagadott, nálunk is kezdetét vehette a kínvallatás — de nem minden esetben. Szeged volt az a város, ahol igazán életveszélyes volt boszorkányság vádjával eljárás alá kerülni — de erről majd később.
A felellhető periratok tanúsága szerint magyar területeken összesen 1000 embert ítéltek el boszorkányság vádjával mintegy 300 év alatt - és „csak" az ítéletek nagyjából harmada volt halálos ítélet. Merthogy a három részre szakadt országban a hatóságoknak kisebb gondja is nagyobb volt annál, hogy boszorkányperekkel terheljék az épphogy működő közigazgatás és végrehajtás rendszerét. Nálunk alig készültek rajzok és nem maradtak fent a nyugaton elrettentés céljából gyakran terjesztett illusztrációk sem a perekről. Nem voltak annyira fontosak a törökdúlás idején. Valószínűleg ez volt a magyar boszorkányok nagy szerencséje.
A magyar perek nagyobb része nálunk nem a fent idézett, általában kínvallatás nélkül be nem ismert, teljesen képtelen vádpontok köré szerveződtek; a vádak nem voltak annyira komplexek és átfogók, mint amilyenek a nyugati jegyzőkönyvekben szerepelnek. Többnyire arra vonatkoznak, hogy a boszorkánynak tartott személyek embert vagy állatot megbetegítettek, esetleg halálba is kergettek; állattá tudtak változni; erkölcstelen életet éltek, mindenféle ismert varázseljárást folytattak: ellopták a tej hasznát, addig dörömböltek láthatatlanul vagy állat képében, amíg nem kaptak ajándékot, sok esetben jövendőt is mondottak és gyógyítottak. Sőt, az egyik perben még az is kiderül a tanúvallomásokból, hogy maga a boszorkány nem akart gyógyítani, de a beteg erőszakkal kényszerítette, hogy bizonyos gyógyító eljárásokat végezzen el rajta.
Egy 1700-as debreceni perben a következő vádat jegyezték fel: „ Kis Istvánné bűvös-bájos, ódó-kötő, varázsló, Szent Gellért hegyére járó, ördögökkel czimboráló boszorkányos személy, s egyszersmind kurva is.
Ugyanekkor egy férfit, Csapó Ádámot is azzal vádolnak, hogy ő magát boszorkánynak, Szent Gellért hegyére járónak vallotta.
A peranyagot és a tanúvallomásokat elolvasva viszont a kutatók arra jutottak, hogy a vádakról a perben igazából kevés szó esett. Vita nagyjából akörül folyt, hogy kinek a csapszékébe jártak a vádlottak bort inni. Szóba került több könnyű erkölcsű asszony viselkedése is. Nem marad el a szerelemvarázslás és féltékenység sem:
Szó esik a vallomásokban egy török bábáról is, aki elszökött Debrecenből, mert attól félt, hogy szintén belekeverik a boszorkányperekbe. Többféle gyógyító és rontó eljárás kerül szóba. 69 tanút hallgattak ki ebben a zűrzavaros perben.
A kutatók szerint a bírák maguk sem látták világosan, hogy mi a tennivalójuk. Mindenesetre az egyik vádlottat, Kis Istvánnét, halálra ítélték, nem mintha boszorkány volta bizonyítást nyert volna, de paráznasága és részegeskedése közismert volt. Csapó Ádámot és a másik női vádlottat viszont felmentették, mert a zavaros tanúvallomásokból semmi nem derült ki.
Egy szintén Debrecenben 1735-ben lejátszódott perben a következőket olvashatjuk:
E boszorkányper külön érdekessége, hogy a vádirat magában foglalja azt az imát is, amelyet Varga Istvánné diktált le a „Nemes Tanács” előtt:
„Hatalmas édes úr Isten, igaz Isten, édes úr Isten, kérlek tégedet, őrizz meg, oltalmazz meg minden veszedelemtül; kiváltképpen az ördögtül, annak álnokságátul, veszedelmes kísértésitül, ártalmasságátul. Kötöm az élő Istennek, Szent erejének, Szent hatalmának, Szent ujjabeli, Szent arany gyürüjének: pecsételje el ezt a gonosz Sátánt, ezt a gonosz lidérczet, ezt a gonosz ördögöt; a ki ennek szivét kinozza, elméjét… testében gyötri, lelkében háborgatja. A Jézus Krisztus megfogattatásáért, megcsufoltatásáért, megpökdöstetéséért, három vasszeg közzül való véromlásáért: Kelj fel, igyál Szent vért a Jézus Krisztusnak megkinzatásáért, megfogattatásáért, megköpdöstetéséért. Soha nem volt jobb óra, melyben Krisztus urunk született.
Ezután a Miatyánkot háromszor el mondotta, Böszörménybe lakott, Gyengénétől tanulta, ugy mondja.”
A per kutatója szerint a vádlott ezt az imát azért diktálta le a bíróságnak, hogy lássák, nem lehet boszorkány, aki ilyen szép imákat mond az Úristenhez. A bírák megint tanácstalannak tűntek, és végül - ima ide vagy oda - Varga Istvánnét megvesszőzésre ítélték és száműzték Debrecenből. Német vagy spanyol földön valószínűleg máglyára került volna.
A magyar boszorkányok sokszor létükkel adtak magyarázatot a megmagyarázhatatlanra: gyakran időjárás bűvölése miatt kerültek eljárás alá. A legijesztőbb az ilyen típusú perek közül a szegedi Nagy Boszorkányper. A boszorkányok ott a vád szerint eladták az esőt — ezért volt szárazság az ország legnaposabb vidékén....
Ez volt az 1728-as Nagy Szegedi Boszorkányper — a magyar jogtörténet legvéresebb és legszomorúbb boszorkányüldöző, de valójában koncepciós pere. Története Darvasi László 2016-ban megjelent Taligás című regényéből is ismerős lehet. A perben 12 vádlottat — köztük a város akkori leggazdagabb polgárát és egykori bíráját, a 82 éves Rózsa Dánielt — ítéltek máglyahalálra és végeztek ki a ma Boszorkánysziget névre hallgató területen.
A per végén, 1728 július 23-án a 12 vádlottat a Boszorkányszigeten, négyesével, összesen három oszlophoz kötözve égették meg nyilvánosan — a végrehajtást Szeged egész lakossága végignézte. A per híre nagy port vert fel — még a bécsi udvarig is eljutott, ahol megütközést keltett ugyan, de sem az igazságszolgáltatási rendszer egészére, sem a jogrendre, sem pedig az ügy eljáró bíráira nem volt semmilyen konkrét következménnyel - legalábbis 1728-ban még nem. De a maga korában is elavultnak és végtelenül középkorinak ítélt eset végülis megmozdította a nehézkes közigazgatási-bírói rendszert (hamarosan részletezzük).
A magyar boszorkány az oldó-kötő varázslatok mestere. A néphit szerint a boszorkányok egyaránt gyógyítottak és átkoztak. Sőt, volt akit gyógyítás megtagadása miatt fogtak perbe. Így nem lehetett őket egyszerűen halálra ítélni - hiszen a rontást az ősi hit szerint csak az vehette le, aki rátette az áldozatra. Ha a rontó meghalt, az átok maradt. Gyakoriak ezért a megvesszőzéses, kiűzéses büntetések — a biztonság kedvéért...
A magyar boszorkányok közt sok a bába — több, mint nyugaton. És itt jön a képbe a seprű. A magyar paraszti kultúrában bevett szokás volt, hogy az otthonról távozó asszony a seprűjét az ajtó mellé támasztotta, a házon kívül — hogy láthassák, nincs odahaza. Ha viszont nem volt otthon és a seprűt sem láttak a porta ajtajánál, akkor kézenfekvő magyarázatnak tűnhetett, hogy az asszony a seprűn távozott. (Miközben lehet, hogy vajúdóhoz sietett és egyszerűen nem volt ideje a szertartásos seprű-elhelyezésre. ) De pontosan ezt nem tudhatjuk. Ami biztos: bábákat sem ítéltek halálra boszorkányság vádja miatt — mert szükség volt gyógyító munkájukra.
És különleges magyar szereplőket is találunk a perekben. A lidércek alakja (lúdvérc) is fel-felbukkan, mint a boszorkányokat kísérő ártó, rosszindulatú démon. A lidérc éjfélkor érkezik a földi világba, ha egy fekete tyúk tojását épp akkor kiköltjük. A lidércet a magyar nép Ázsiából hozta magával. Egyes területeken, Erdélyben pl. a vérszívó vámpírokhoz hasonlít az alakja, másutt a nyugaton is ismert succubust és incubust idézi, aki az álmodót kísérti meg, bírja paráználkodásra, vagy egyszerűen csak mellkasára ülve teszi kényelmetlenné az éji pihenést. Rokonai még a démonok. Ha a boszorkánynak lidérce is volt — melyet persze senki nem láthatott, de az ilyet akkoriban elég volt „tudni" — az súlyosbító körülményként jött számba. Akkor is, ha a lidérc is csak azért került elő, hogy magyarázza a megmagyarázhatatlant — például, hogy egy kölcsön miért fogy el olyan hamar...
És még egy helyspecifikus mozzanat: magyar boszorkányok a peranyagok szerint a Gellért-hegyen vagy a Tokaji-hegyen gyűlnek össze. Föltételezték, hogy ezek régebben pogány kultuszhelyek voltak, de az sem lehetetlen, hogy csupán a borospincékkel teli borvidék vonzotta oda a „boszorkányokat”.
A 18. század közepén végre elindult a változás. Valószínűleg a szegedi nagy boszorkányper hatására kezdtek el Ausztriából vizsgálóbírókat kiküldeni a magyarországi boszorkányperek levezetésére. Ekkortól a perek is jobban kezdenek hasonlítani a nyugati boszorkányperekhez - eljárásrenddel, bizonyítással, a terhelt és a tanúk alapos kihallgatásával. Mindez akkor, amikor már az inkvizíciónak leáldozott, és a boszorkányüldözés kora a kontinensen nagyjából véget ért. De szerencsére nem tartott sokáig ez az időszak. Mária Terézia (uralkodott: 1740-1780) tiltotta be végleg a boszorkányüldözést, és a boszorkánykodás tényállása kimaradt az 1770-ben hatályba lépett büntetőkódexből, a Constitutio Criminalis Theresianaból is.
De ez már nem segített az utolsó magyar boszorkányon. Deák Mihályné Berkesz Sárát Nagybánya város ítélőszéke találta bűnösnek boszorkányságban és gyújtogatásban — és pallos általi halálra ítélte. Az ítéletet 1762-ben végre is hajtották.
források: Magyar Néprajz, Brandl, Gergely, Brandl Gergely és Tóth G. Péter. Szegedi boszorkányperek 1726-1744. A magyarországi boszorkányság forrása, Múlt-Kor
képek: Fortepan / Torjay Valter, Fortepan/ Preisich család, wikicomons, shutterstock