Advent első hétvégéjén Veszprémbe látogat a programsorozat! Cikkünkben az adventi időszak jeles napjaihoz kötődő, Veszprém vármegye szokásait, hagyományait mutatjuk be. Az ezekhez a hagyományokhoz kapcsolódó népének-anyagot Navratil Andrea állította színpadra. A programsorozatban szerepel ez a műsor is - de nem csak ez. Tóth János írása.
Adventben mindig erőteljesebben jelenik meg az emberben az a lelki és testi szükséglet, hogy felkészítse magát az ünnepekre. Ez manapság sokkal nagyobb kihívást jelent, mint jelentett eleink életében, akik mindig közösségek tagjaiként élték meg a várakozást. A falvakban és városokban sokféle közösség létezett - a foglalkozások szerinti elkülönülés szerint (iparosok – céhek, pásztorok), a nemek és korosztályok szerint elkülönült közösségek, vallási közösségek - és ez csak néhány példa. Az egyén számára ezek a csoportok fontos kapcsot jelentettek a családi kötelékeken túl a tágabb értelemben vett lokális társadalomhoz.
![]()
Az igazodás pedig könnyebb volt, mint ma. Az évkör ünnepeit meghatározó, főleg egyházi előírások tágabb körben voltak közismertek. Mindenki tisztában volt a Szentek ünnepnapjaival, illetve az azokhoz kapcsolódó világi szokásokkal. A kettő akkoriban együtt járt. A hétköznapi munkaalkalmak lezárásaként tartott ünnepek mind kötődtek az egyházi év ünnepnapjaihoz, így azokat könnyebb volt számon tartani - és így erőteljesebben fejthették ki közösségformáló hatásukat.
Veszprém vármegye lakosságának 73%-a vallásgyakorló; az országban az egyik leginkább vallásos vármegye. Ez fontos abból a szempontból is, hogy hagyományaik megőrzésében is jelentős szereppel bírnak a vallási élethez kapcsolódó szokások, azok élő megtartása. Navratil Andrea veszprémi fellépésén hallhatjuk a hagyományokhoz kapcsolódó népénekeket december 1-jén a Kabóca Bábszínházban.
![]()
Navratil Andrea és a Kobzos együttes: A mennyország piacán vagyon egy szép almafa DECEMBER 1. 10.00–11.00, Kabóca Bábszínház (Veszprém, Deák Ferenc utca 13.), Szervező intézmény: Hagyományok Háza
Ég szülte földet – föld szülte fát – fa szülte ágát – ága szülte bimbaját – bimbó szülte virágját – virág szülte almáját – alma szülte Szent Annát – Szent Anna szülte Máriát – Mária szülte Krisztus Urunkat, a Világ Megváltóját.
Úgy tartják a régiek, hogy ünnepkor az ég a földdel összeér. S ezek az ünnepnapok adnak erőt a mívesekhez. A régi világban nagyon tudtak ünnepelni, karácsony előtt pár nappal, de van, ahol egész advent idején házról házra jártak és énekeltek. Így várakoztak. Várakozzunk mi is együtt a fény eljövetelére!
A Kobzos együttes 2006-ban alakult, kezdetben főképpen szakrális magyar népi énekek vokális, illetve hangszeres kísérettel történő előadására. Később az együttes repertoárja fokozatosan bővült; műsoraik között ma már a szakrális zenei koncerteken kívül megtalálhatók a különböző tájegységeket felölelő népzenei koncertprogramok, táncházak, gyermektáncházak és egyéb gyermekfoglalkozások, valamint úgynevezett régizenei koncertek, amelyeket főként a középkori Európa zenei anyagából állítanak össze. A szerteágazó repertoárnak és a műfaji változatosságnak megfelelően a különböző műsorokat, illetve koncertprogramokat más-más, de állandósult felállásokban valósítjuk meg, melyekben kiváló énekes és zenész vendégeik működnek közre. Tagjaik különböző népzenei és régizenei formációk közreműködőiként külön-külön és együtt is számos elismerésben részesültek az elmúlt évek során, a teljesség igénye nélkül: Népművészet Ifjú Mestere cím, NKÖM Bezerédj-díj, Bartók-emlékdíj, Magyar Művészetért díj, Honvédelemért Kitüntető Cím, Liszt Ferenc-díj.
Tagok: Navratil Andrea – ének, mese, Bese Botond – duda, Demeter László – koboz, Komáromi Márton – hegedű
November 30-án belépünk az adventbe. Veszprém vármegyei adventi szokásaival kapcsolatban S. Lackovits Emőke végzett kutatásokat és Az egyházi esztendő jeles napjai, ünnepi szokásai a bakonyi és Balaton-felvidéki falvakban címmel rendezte kötetbe.
Az advent kezdete, a „kisfarsang” (Szent Mihály naptól - szeptember 30.-tól, Katalin napig - november 25.-ig tartó időszak) vége. De azt is mondják, hogy „András zárja a hegedűt”! - azaz András nap (november 30.) a vége ennek az időszaknak.
![]()
A házasságjósló szentek Veszprém vármegyében
Számos Veszprém vármegyei településen tartják, hogy a Katalin, András, Borbála a „házasságjósló szentek”. Katalin és Borbála napján általánosan elterjedt szokás volt a cseresznyefa vagy meggyfaág bevitele, amit Katalin-ágnak illetve Borbála-ágnak neveztek. A levágott gyümölcsfaágat vízbe tették, a sublót vagy a szekrény tetejére helyezték el. Karácsonyra ha kivirágzott, akkor a családban lévő, eladósorban lévő lány férjhez menetelére következtettek, amelynek megvalósulását az új esztendőben várták.
A három nap közül az András napot tartották a legerősebbnek, ezért a mágikus eljárások egész sora koncentrálódik erre a napra. A napot meg is böjtölték, 9 korty vizet és kilenc szem búzát ettek egész nap azok a lányok, vagy legények, akik meg akarták e napon tudni, hogy ki lesz a jövendőbelijük. Úgy hitték, hogy aki a fenti böjtöt megtartja, s éjszakára párnája alá a varázslás eszközeként férfi gatyát (legények női inget tesz, megálmodja jövendőbelijét. A vizsgált térségben egészen általános volt ez a szokás.
Valójában az étel önmaguktól történ megvonásával arra kényszerítették a természetfölötti erőket, hogy teljesítsék kívánságukat, amelyhez az eredményesség érdekében a szent apostolt kérték közbenjáróként. A szokás a ráböjtölés szokáskörébe tartozik, amely a keresztény Európa két szélén - nyugaton (Írország) és keleten (Magyarország) - maradt fenn, tehát peremjelenségként értékelhető, bár évszázadokkal korábban a középső részeken is létezett. A megnevezett esetekben a sikeres jóslás előfeltétele volt ez a böjt. Az ezt követő álom pedig a szerelmi álmok kategóriájába tartozik, amely a vizsgált területen csupán ehhez az egyetlen naphoz kötődött.
A Káli-medence katolikus falvaiban (Mindszentkálla, Szentbékkálla, Kékkút, Salföld) az eredményes álom érdekében elalvás előtt a párnát 99-szer megforgatták. Néhány helyen mondóka kíséretében kérték Szent András segítségét a jövendőbeli megtudakolásához. Mindszentkállán elalvás előtt 77-szer megforgatva a párnát, mondták: „Párnámat rázom, Szent Andrást várom, mutassa meg nekem jövendőbeli párom!"
![]()
Szőlőkötözéskor, ha a lányok 9 db. ún. bajszos szőlőlevelet találtak, megőrizték és András-napon párnájuk alá tették, naponta elvéve belőlük egyet. Az utolsón elaludva hitték, hogy megálmodják jövendőbelijüket. Aki viszont a varázsló cselekedetek elvégzése után nem álmodott semmit, azt jelentette, hogy nem fog férjhez menni a következő esztendőben.
Az András-napi házasságjóslásnak más változatait is ismerték, gyakorolták. A Káli-medencében hét gombócba hat cédulát rejtettek, amelyek egy-egy legény nevét tartalmazták. András-nap reggelén egyszerre dobták őket főzővízbe, s amelyik először feljött, az rejtette a hiedelem szerint a jövendőbeli nevét. Kemenesszentpéteren ezen a napon 13 cédulát készítettek, 12-re egy-egy legény nevét írva. Naponta egyet elégettek közülük. Az utolsót Luca napján megnézték, annak hitében, hogy ezen olvasható a várható férj neve.
Egyes helyeken ilyenkor öntöttek ólmot, amelynek formájából nemcsak a jövendőbeli személyére, hanem foglalkozására is következtettek. Az e napon kiválasztott és választója felé „közelítő" fényes csillag szerencsét jelzett a következő esztendőre. Akiknek csillaga fénytelen volt, azoktól viszont az analógiás jóslás értelmében elpártolt a szerencse. A század elején még Pápán is számoltak a lányok csillagot András estéjén. Lefekvés előtt kimentek és 13 csillagot megszámoltak. Aki néma tudott maradni közben és utána, az is megálmodta jövendőbelijét.
![]()
Miklós napi alakoskodók
„Csörgő láncon hátul táncol,
Én vagyok a Mikulás.
Sok ajándék, cukor, játék,
Van batyumban egy rakás.
Ha jók lesztek, itt van, esztek,
Kerek alma szép piros.
Rosszak lesztek, verve lesztek,
A virgácsom jól suhog.”
Szent Miklós, a IV sz.-ban élt myrai püspök, akinek kultusza a VI . sz.-tól keleten, a IX. sz.-tól nyugaton egyaránt elterjedt volt, a legtiszteltebb szentek közé tartozott, a gyermekeknek, diákoknak, a házasságnak, a kereskedőknek, a zarándokoknak és minden vízen járónak védelmezőjeként ismerték, tisztelték, aki gyakran viaskodott eredményesen az ördöggel is - egyes kutatók szerint innen ered a krampusszal való ábrázolása. A legendájából ismert történet (a szegény lányokat, hogy megmentse a rossz úttól, pénzzel megajándékozta) analógiájára ajándékozták meg napjának reggelére (dec. 6.) a gyermekeket, az ablakba kitett cipőbe helyezve el az ajándékokat: almát, diót, aszalt gyümölcsöt. Jó gyermekek ajándékot, a rosszak csak virgácsot kaptak.
Ez egy máig élő, általános szokás, Miklós napjához azonban olyan szokások is kötődnek, amelyek a középkori európai diákszokásokban gyökereznek. Döntően német falvakban ugyan, de magyar területen is előfordult a Miklós-napi alakoskodás. Az egyik változat szerint a család vagy a rokonság egyik tagja kifordított kucsmával a fején, kifordított kabátban, bundában és álarcban, kezében láncos bottal járta sorra a gyermekes házakat, ahol a gyermekek magaviselete felől érdeklődött, sőt több helyen imádkoztatta őket, meggyőződni akarván tudásukról. (Arról, hogyan lett Láncos Miklósból Mikulás, bővebben is írunk majd Mikulás napján.)
![]()
Luca és a boszorkányok
A adventi időszak szokásokban egyik leggazdagabb jeles napja Luca-nap (december 13.). Luca a IV. században élt ókeresztény vértanú volt ugyan, de a napjához kapcsolódó házasságjósló, szerelem-, bőség és termékenységvarázsló, valamint gonoszűző szokások nincsenek kapcsolatban a szent alakjával, legendájával - valószínűleg régebbiek és még az ősi magyar hitvilágból maradtak ránk. Lucát legendája alapján egyébként hivatalosan a középkortól a szemfájósok védőszentjeként tisztelték, de ezt elhomályosította a téli napfordulóhoz kötőd bajelhárító varázslások, mágikus cselekedetek gazdagsága.
A Gergely-féle naptárreform előtt (1582) Luca napja a téli napforduló legrövidebb nappalán/leghosszabb éjszakáján volt (mai naptárunkban ez december 21. és 23. közé esik). A néphit szerint ekkor a legerősebbek a gonosz, ártó hatalmak, ezért mindent megtettek ezek elhárítása érdekében. Luca napjához kötődően elsősorban és döntően ezek a bajelhárító, mágikus szokások maradtak meg.
![]()
Ehhez a naphoz is fűződtek persze azért házasságjóslások, amelyeknek egy része megegyezett a Katalin- és Borbála-napiakkal, valamint az András-napival. Veszprémvarsányban úgy tartották, ha valakinek a nevét e napon a kémény füstjébe felírják, az nem tud férjhez menni vagy megházasodni. Termékenységvarázslásokban Luca napja egyike volt a leggazdagabbaknak. Ezeknek döntő része a baromfi szaporaságát és termékenységét hivatott biztosítani. Maga a tojás is a termékenység, az élet jelképe. De bővebben erről Luca-napon!
![]()
Általánosan ismerték és gyakorolták a Luca-szék készítését, amelynek szigorú szabályai voltak. A Káli-medencében 13 határból kellett vesszőt szedni hozzá, Veszprémvarsányban 13 fajta fából készítették és naponta egy keveset faragtak rajta, de más-más fából, úgy, hogy karácsony vigíliájára elkészüljön.
Ezt vitték el az éjféli misére, s ráülve vagy ráállva, meglátták a boszorkányokat, akik Úrfelmutatáskor az oltárnak hátat fordítva ültek. A Luca-széket általában a templom kijáratának közelében helyezték el, hogy az áldozat bemutatását követően mihamarabb kimehessenek a templomból kölest vagy mákot szórva maguk után, amit a kisiet boszorkányok rontásukhoz felszedni kényszerültek, miközben a Luca-szék tulajdonosa hazaérhetett, ahol a széket tűzbe vetette és hamujából bűvös körbe foglalta magát, megakadályozva vele a boszorkányok rontó erejét.
Veszprém vármegye - történelmi tájakon
Veszprém vármegye területe ősidők óta lakott. A lovasi őskori leletek szerint már 80 ezer évvel ezelőtt az ősember vörös festékanyagot bányászott itt. A bronzkorban behatolt az ember a Bakony rengetegeibe, a vaskorban pedig földvárak épültek a Balaton hegyvidékén. A rómaiak betelepítették a térséget, ennek kiemelkedő emlékei a Baláca-pusztai villagazdaság romjai. Az államalapítás idején, Szent István király alatt a megye gazdasági és kulturális fejlődésnek indult, Veszprém lett az első magyar püspökség székhelye.
A török idők pusztítása után a reformkorban és a szabadságharc idején ismét jelentős szerepet játszott a megye. A 18. században német és szlovák betelepítések formálták etnikai térképét. Az ipar és a mezőgazdaság, különösen a bányászat, valamint a szőlő- és borkultúra meghatározóvá vált. A megye exportcikkei – például a herendi porcelán – világhírűek.
A megyére aprófalvas településszerkezet jellemző, a települések közel felének népessége nem éri el az 500 főt. A megye legkevesebb lakosú települése, Megyer egyben a régió legkisebb népességű települése is a maga 15,4 ha belterületével és az azon fekvő 20 házával.
Az 1100 éve Európában, 20 éve az Unióban óriás puzzle-kirakóján ezen a hétvégén Veszprém vármegye értékei szerepelnek majd. A Sanctum pedig híres veszprémi művészek közreműködésével készül.
![]()
Sanctum – Veszprém – „A várakozás alatt felépül a város”
NOVEMBER 29. 17.00–18.30, Eötvös Károly Könyvtár (Veszprém, Komakút tér 3.)
Szervező intézmény: Petőfi Kulturális Ügynökség
Magyarország egyik legrégebben alapított városa, a királynék városa, zenei és kulturális központ, 2023-as Európa Kulturális Fővárosa. Veszprém története telis-tele van művészettel, alkotói életutakkal, színházzal, fejlődő kulturális régió. Veszprém városa meghatározó helyszín, sanctum az idén 70. születésnapját ünneplő Géczi János költő, képzőművész számára: 33 éve él – rövidebb megszakításokkal – Veszprémben, a veszprémi Pannon Egyetem tanára, a nagy sikerű 100 szóban Veszprém történetíró pályázat zsűrije, a Vár Ucca 17. könyvek szerzője-szerkesztője, aki Veszprém sorsát látja a Cholnokyak történetében – tavaly könyve jelent meg Cholnoky-történetek a Tiltott Ábrázolások Könyvéből címmel. A város két évszázados színjátszásának története a veszprémi Petőfi Színházhoz köthető, de 2001 óta a Pannon Várszínház is várja a látogatókat. A Sanctum program három vendége közül Hrutka Róbert zeneszerző munkássága ez utóbbihoz köthető: augusztusi premierje, a Pablo és Picasso, avagy az állatok karneválja című családi musical előadás nagy sikernek örvend Veszprémben. November 29-én Für Anikó Jászai Mari-díjas színművész, a Halhatatlanok Társulatának tagja kíséri el, így közös dalaikba pillanthatunk be a zenés irodalmi esten.
Résztvevők:
Géczi János József Attila-díjas költő, képzőművész
Für Anikó Jászai Mari-díjas színművész, a Halhatatlanok Társulatának tagja
Hrutka Róbert zeneszerző
Műsorvezető: Juhász Anna irodalmár
A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Regisztráció:
https://forms.gle/1jyVmCpjsLtDu4hv7
Találkozzunk advent első hétvégéjén az 1100 éve Európában, 20 éve az Unióban programsorozat helyszínein Veszprémben! Fedezzük fel együtt Veszprém vármegyét! Részletes program a kultura.hu/mimagyarok oldal Eseménynaptárában!