Kik azok a cívisek? A magatarti gazdák? A gubacsapók? Mit hajtottak a hajdúk? Mi adta a gazdagságot Debrecennek és környékének? És kik tartják botjukkal fejük felett az eget? Tóth János írása.

A cívis, ahogyan a debreceni polgárság nevezi magát, paraszti eredetű és még földművelésből élő vagyonos városi lakosság. A cívis hagyománytartó, sajátos életformával rendelkező réteg, amely éppen konzervativizmusa révén zárt közösséget alkotott. A családok egymás közt házasodtak. Vagyonukat állattartásból és földművelésből szerezték, hasznukat nem fektették be, hanem a hagyományos paraszti gazdálkodás keretein belül szaporították. Tágabb értelmezésben cívisnek nevezik Debrecen bennszülött lakosságát, függetlenül a rétegződéstől, vagyis a gazdag polgár-parasztokon kívül a kereskedőket, iparosokat, szegényparasztokat, cselédeket is.

A paraszti gazdálkodáshoz kötődő életforma, és annak a nagyságrendje vonzotta az iparosokat.  A betelepülők olyan mesterségeket űztek, amelyek termékeikkel nem csak a város, hanem vonzáskörzete gazdálkodásához is kapcsolódtak - főleg a földműveléshez és a pásztoroló állattartáshoz. És persze a mindennapi élethez szükséges eszközök elkészítésének specialistái is megjelentek, mint a fazekasok (mely mesterségnek a térségi központjává is vált Debrecen), vagy a szövők, csizmadiák, szíjgyártók, kerékgyártók, késesek vagy a szappanosok (utóbbiakról nemrégiben itt írtunk bővebben).

Az első magyar céhlevelet a debreceni gubacsapók, posztószövők nyerték el 1398-ban. A guba egyrészt a gyapjúbúl szőtt textil, másrészt az ebből készült posztókabát neve volt. A gubacsapó készítette a szövetet és a kabátot is. A guba szövésének különlegessége az volt, hogy gyapjúszövés közben minden harmadik-negyedik keresztfonal után egy sor válogatott gyapjúfürtöt rakott be kézzel a szövetbe a mester, amit újabb keresztfonalakkal rögzít benne. Ettől lett a gubavászon külső oldala prémes, szőrös megjelenésű. A gubacsapók a szűrcsapó mesterségből specializálódás útján váltak ki: nevükben a csapó a gyapjú fellazítására használt húros, íjas csapóeszközre utal, amelyet később a kézi kártoló váltott fel.

A mesteremberek nyersanyag-éhsége keresletet generált - és segítette a térséget, hogy a magyarság egyik legősibb foglalkozását a pásztorkodást megtartsa. A nagyállat-tartás virágzása során a 16. századtól az első világháborúig jóllétet hozott a környék ú.n. magatarti gazdáinak.

A magatarti juhászat azt jelenti, hogy a saját tulajdonát képező nyájat terelgeti a pásztor. A magatarti juhász leginkább olyan vállalkozó kedvű, kevés földű parasztgazdák közül került ki, akik földtulajdonuk csekély jövedelmét juhtenyésztéssel kívánják gyarapítani. Földje után legelőjoga alig lévén, 200–400, néha több birkájának az év nagyobb részében máshol volt kénytelen legelőt biztosítani. Míg családja a faluban műveli a földet, a magatarti juhász tavasztól őszig bérelt gyeplegelőn, aratás és behordás után a tarlón, késő ősszel és tél elején faluja határában, naponta hazajárva legeltette nyáját.

 

De nem csak juhokat, hanem szürkemarhát is tartottak Debrecen környékén - amelyeket  jellemzően nem a magatarti gazdák, hanem inkább bérmunkában dolgozó gulyások, földesuraknak dolgozva, vagy a falu gulyáját hajtva legeltettek. A fennmaradt adatok szerint a  legforgalmasabb években milliós számú magyar szürkemarha került el lábon hajtva nyugat Európa nagyvárosaiba, Velencébe, Nürnbergbe, de volt, hogy Amszterdamba is. Ez az elképesztő szám a kor viszonyaiban azt is jelentette, hogy ugyanilyen elképesztő számú őrzőre is szükség volt. Ők voltak a botjaikkal az eget tartó pásztoraink a Hortobágy pusztáin.

Megkérgesedett kézzel, kicserzett arccal egész évben a jószággal együtt kint háló őseink nevelték és tartották meg a gazdák állatait, hogy azokat később a hajdúk (hajtók, tőzsérek – kereskedők) elhajtsák a nyugati világba, ott élelmet biztosítva az embereknek. Ők adják a puszta társadalmát, a pásztorrendet. Nagy számuk miatt szükséges is volt egy rendtartás felállítása már a 17. századtól, hogy minden egyéb pusztában járótól meg lehessenek különböztetve. Több helyen pásztorcéhek is alakultak az effajta „minőségbiztosítás” miatt. A pásztorrendbe sorolás a foglalkozások hierarchikus sorrendbe állítását is jelentette, melyre az alábbi rigmus ad magyarázatot:

„Nyalka csikós legelőre,

Hegyes gulyás dombtetőre,

Az útfélre tompa juhász,

Partódalba tetves kondás.”

 

E szerint a Hortobágyon legelső volt a rangsorban a csikós, aki a jó hátas remondákat őrizte, mivel a háborús időkben a legnagyobb értéket a ló adta. Második a gulyás, aki a legértékesebb élelem-forrást, a szarvasmarhát őrizte. Harmadikként a juhász áll a sorban (megjegyzendő azonban, hogy sokszor egy juhász számadó nagyobb vagyonnal rendelkezett, mint a felette álló foglalkozások egyikében lévő társai, mivel a juh hamarabb cserélt gazdát, vagy „ugrott ki a bőréből”). Utolsóként pedig a disznókat őrző kondás kullog, akit mindenki lebecsült, pedig a legnagyobb számú jószágállományt tartották egy kondában - több állatre  kellett ügyelnie, mint a csikósnak, juhásznak vagy gulyásnak -  de mivel a disznó koszos jószág, senki sem őrizte szívesen.

A mai világban is meglévő évezredes hagyományos ismereteik legfontosabb feladatukhoz, az állattartáshoz, jószágőrzéshez kapcsolódnak. A jószág számbavételétől kezdve a mesterséges és természetes jegyek ismeretén át, akár a csillagok járásának követéséig, széleskörű tájékozottságot követel meg az állattartás. Emellett azok egyben tartása, gyógyítása, haszonvéte (tej-, bőr-, csont-, szarufeldolgozás) is az ismereteik részét képezi.

A pásztorművészetben különös kiválósággal jeleskednek a hortobágyi pásztorok. Legjelentősebb kézzel, szakértelemmel készített tárgyaik: a karikás, a tarisznya, bicskatok, melyek elkészítési módszereit csupán csekély számban, de még őrzik. A fém-, szaru-, és csontberakás az Alföld ezen részein vált általánossá, a rühzsírtartók esetében utánozhatatlanná.

rühzsírtartó: a juhászok nemcsak őrizték, hanem gyógyították is a birkát, nélkülözhetetlen gyógyszerük volt a rühzsír, ill. rühkenőcs, továbbá a gálickő, amit a rüh ellen és a körömbetegségek gyógyítására használtak. Mind a rühzsírt, mind pedig a gálickövet leginkább szaruedénykében tartották. Amikor elterjedtek a korszerűbb gyógyszerek, mint pl. a kreolin, a danatol, a rühzsírtartók elvesztették szerepüket, s eltűntek a pásztoréletből.

A hortobágyi pásztorok tekintélyt parancsoló hagyományos öltözete napjainkban is a legerőteljesebb identitás-kifejező forma. A nagy pásztorrendezvények alkalmával idős és fiatal büszkén magára ölti a tipikus viseletdarabokat. A hortobágyi pásztorviselet ikonikus elemei a kékfestő vászonból készült ingek, és a 4–5 szélből készült bő, korcos gatyák, a széles karimájú, félgömb tetejű fekete nemezkalapok. A cifraszűr ma is igazi státuszszimbólum. A csikósok és gulyások szűrje színes selyemfonallal dúsan hímzett, a juhászoké és a kondásoké posztó rátéttel díszített. 

Debrecen környékén vált kiemelkedővé a szaru és bőrmunkák széleskörű alkalmazása. A pásztortárgyak elkészítése, a módszerek elsajátítása ma intézményi keretek között is folyik a Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium és Kollégiumban, de emellett három nagyon komoly szakmai felkészültséggel rendelkező tagokból álló civil szervezet, a Debreceni és Hajdú Bihar Megyei Népművészeti Egyesület és a Bihari Népművészeti Egyesület is örökíti tovább a pásztorművészet remekeit. Az 1100 éve Európában 20 éve az Unióban programsorozat debreceni állomásán ők tartják majd a kézműves foglalkozásokat a Déri Múzeumban.

Kézműves foglalkozás  NOVEMBER 22. 10.00–13.00 | 13.00–17.00

Déri Múzeum, Díszterem (Debrecen, Déri tér 1.)

A Hagyományok Háza kézművesműhelyeibe változatos tevékenységekkel várjuk az érdeklődőket, ahol találkozni lehet a mesterségek természetes alapanyagaival, eredeti és újragondolt kézművestechnikákkal. A foglalkozások tematikáját úgy állítottuk össze, hogy felnőttek és gyerekek egyaránt megtalálják benne az alkotás örömét.

A kézműves-foglalkozásokat a Hagyományok Háza megbízásából a Debreceni és Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesület, valamint a Bihari Népművészeti Egyesület mesterei tartják november 22-én. A nap folyamán hat olyan népi kézművestechnikát próbálhatnak ki a látogatók, melyek Debrecenhez, illetve a vármegye különböző néprajzi tájegységeihez szorosan kapcsolódó mesterségekhez kötődnek. Ennek megfelelően a kínálatban szerepel a gyöngyfűzés, a mézeskalács-készítés és -díszítés, a gyertyamártás, a szalmafonás, a szűrhímzés és a szűrrátétkészítés. 10 és 13 óra között iskolai osztályokat, a délután további részében pedig a családokat várjuk.

 

,,A Hortobágy-puszta volt az az őshely, ahonnan gyűrűszerűen terjedtek széjjel a nóták a térségben.”- írja Ecsedi István 1927-ben. A hortobágyi pásztorok idős nemzedéke mai napig dalra fakad a csárdában ülve. Pásztordalaik tárgya a jószág: a fakó csikó, a daruszőrű tinó, a vezérürü, a selymes bárány. Szerencsére a térség néptánc- és népzenei együttesei bőséggel merítenek dalikból. A betyártörténetek, balladák alakjai is felsejlenek ezek szövegeiben. Nem meglepő hát, hogy Hortobágy pásztoraitól nagy számban kerültek lejegyzésre történetek, anekdoták, egyéb elbeszélések is. A táncaikat Dr. Béres András és Dr. Varga Gyula a Déri Múzeum hajdani munkatársai gyűjtötték össze az 1950-es évektől.

A hortobágyi pásztorok hagyományos tudása 2022-ben felkerült a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére.

„A szabadság városa!”

Debrecen szabad, mert egyrészt  szabad királyi várossá lett 1361-ben I.Lajos jóvoltából, másrészt, mert 1849 januárjának vízskeresztjén ide települt át Kossuth Lajos vezetésével a kormány, és harmadrészt gazdasági okokból: a nagy hagyománykal rendelkező nevezetes debreceni vásárok miatt. 

 

A debreceni vásárokat többféle névvel illették, jelezve a vásár, az árucsere rendkívüli jelentőségét a város és hatalmas vonzáskörzete életében. A debreceni vásárokat inkább nevezték sokodalomnak, mint más vásárokat. Bizonyára azért, mert a debreceni vásárok hosszú-hosszú évszázadokon keresztül tényleg sokadalmak voltak, rendkívül sok embert a városba, a vásárba hozó árucsere-alkalmak voltak. A debreceni vásárokat igen elterjedten nagyszabadságoknak is nevezték. A feudalizmus idején uralkodó rendiségi korlátok között a debreceni vásárok azon kevés intézmények közé tartoztak, amelyeken viszonylag szabad, az árucsere lehetőségét biztosító és ezzel a vásártartónak is nem kevés hasznot hajtó független körülmények uralkodtak. A szabadság tehát ebben állt. Nagy pedig azért volt, mert volt olyan év, hogy az év 365 napjából 170 napon  volt vásár a városban - sokszor egyszerre több helyen is. 

Ezt a „szabadságot” Debrecen ki is terjesztette a határában lévő területekre, így Hortobágyra is, ahol a hortobágyi híd mellett rendezhettek először csak állatvásárokat, később minden egyéb áruvásárt is, melyet a Városi Tanács 1892-ben rendszeresített, amikor már ötven éve állt a Kilenclyukú Híd. Ez lett a későbbiekben a méltán nagy hírre szert tett Hortobágyi Hídi Vásár, melyet kezdetben évente kétszer is megrendeztek.  Az 1100 éve Európában, 20 éve az Unióban programsorozat óriás kirakóján a Hortobágyi Hídi Vásár szerepel ezúttal.

„Debrecennek van egy vize, kinek Hortobágy a neve / Arra van egy kőhíd rakva, gulya, ménes jár el rajta.”

Az 1100 éve Magyarországon, 20 éve az Unióban programsorozat kőszegi programjai részletesen a kultura.hu/mimagyarok oldal Eseménynaptárában böngészhetők. Fedezzük fel együtt Debrecen kincseit ezen a hétvégén!

képek: Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Diagyűjtemény

Fortepan / Library of Congress

Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége

Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége

Fortepan / Vincent Till Baumgartner

Fortepan / Bejczy Sándor

Fortepan / Gyöngyi

Fortepan / Hegedűs Anikó

Fortepan / Ebner

Fortepan / Horváth József

Fortepan / Fortepan

források: Magyar Néprajzi Lexikon