Kevesen tudják, de Görgey Artúr, a 49/49-es szabadságharc tábornoka kémikusi karriert cserélt katonazubbonyra - és még kémikusként sokat tett a szappangyártás fejlődéséért. Hogyan emelkedett a marhafaggyúból főzött barna és büdös háziszappan a hófehér vagy pasztellszínekben pompázó illatos piperecikk státuszba? Rövid szappantörténetünkből kiderül!

A szappanfőző mesterség már a kezdetektől jellegzetesen városi ipar volt - a nyersanyag beszerzése és a szappan eladása is a városi fogyasztástól függött.  A középkorban persze még nem olivaolaj és shea vaj volt a szappanban, mint a mostani receptekben láthatjuk, amilyet például a  Petőfi Akadémia legutóbbi videójában is főzött Pottyondy Ákos.

A középkorban még az illatos piperecikktől meglehetősen távol álló marhafaggyú adta a szappan-alapot. A faggyút nagyobb tételben a városi mészárosoktól szerezhették be a szappanfőzők. Az pedig, hogy a mészárosok mennyi faggyúval szolgálhattak, azon múlt, mennyire volt fizetőképes kereslet a marhahúsra az adott városban - és azon, hogy a lakosság mennyi faggyút vett meg házi használatra. 

Középkori városaink többsége a szappanfőzőmesterek számára is megélhetést nyújtott már 700 éve is - úgy-ahogy.  Sopronban pl. 1379-től folyamatosan működött egy szappanosmester - de nem volt könnyű sora.  1598-ban a város lakosai megelégelték, hogy a szappanos felvásárolja az összes faggyút, így nem jut a gyertyamártóknak és nem jut azoknak sem, akik maguk szeretnének otthon szappant főzni. A város hivatalosan felszólította így a mészárosokat, hogy a faggyút a polgárságnak adják el és ne adjanak el mindent a szappanfőzőnek. Emellett kötelezték a szappanfőzőt, hogy másutt vegye a faggyút. Ilyen körülmények közt a mesterség nem volt túl vonzó, mint életpálya. A soproni  szappanoscéh csak 1783-ban alakult meg - tíz tagjának többsége pedig nem is Sopronban, hanem a környező városokban (Kőszeg, Szombathely, Sárvár) űzte az ipart.

A szappankészítés első írásos nyomával i.e. 2800-ban Babilóniában találkozhatunk, majd Egyiptomban - i.e 1500 körül.  A Római Birodalomban is használtak szappant - bár Plinius  A természet históriája című művében mint érdekességről értekezik  a gallok kecskezsírból és hamuból készült szerének, a saponak tisztító hatásáról.  Ami biztos: a modern Európában a 7. században már létezett a szappanfőző mesterség. Sőt, a 9. században nagy segítséget is kapnak a szappanosok: Nagy Károly (742-814) frank király rendeletben írta elő, hogy a vazallusai a hűbéri birtokokon szappanfőző iparosokat alkalmazzanak. 1100-ra az olasz, a francia és  a spanyol szappanoscéhek már egészen jó minőségű pipereszappanokat tudtak készíteni. Magyarország területén az első feljegyzett szappanosmester a már említett soproni, 1379-ből. 

A magyar szappanfőző iparosoknak a középkorban egyetlen városban volt aranyélete a Kárpát-medencében: Debrecenben. Már a 15. század második felétől több szappanos is működött a városban, kiváltságlevelüket 1587-ben Báthori Zsigmond erdélyi fejedelemtől nyerték. A debreceni szappanoscéh a 17. század elejétől Erdélybe és a Felvidékre rendszeresen szállított, sőt, szultáni adóként mindig több szekérrakomány pipereszappant küldött Konstantinápolyba.  A debreceni szappanosok  már nem csak egyszerű mosószappant, hanem  levendula- és rózsaolajjal illatosított szappant is főztek - hasonlóan az akkor már világszerte ismert párizsi és velencei szappanfőző mesterekhez. Az 1700-as évek végén a debreceni szappanoscéhben 80 mester, 10 segéd és 6 inas dolgozott, évi termelésük meghaladta a háromezer táblát - azaz több, mint kétezer mázsa szappant főztek.

A debreceni szappanosok féltve őrizték mesterségük titkait és vigyáztak a minőségre is. Az 1676-ban megújított és több artikulussal kibővített céhlevél a mesterség kitanulásától a szappan eladásáig és a minőségbiztosítást célzó intézkedésekig szigorú előírásokat tartalmazott. A faggyúkérdést pl. salamoni fordulattal oldották meg Debrecenben:  a faggyút a mesterek nem vásárolhatták fel egymás elől, hanem osztozkodniuk kellett. A másik nélkülözhetetlen nyersanyagot, a sziksót pedig központosított rendszerben a céhmesterek osztották szét. A másodlagos kereskedést kizárással büntették, szigorúan tilos volt a nyersanyag-kereskedelem a céh tagjai közt.  A szappan minőségét és mennyiségét a céhmesterek rendszeresen ellenőrizték. Aki netán „hitván szappanyt” készített, a pénzbüntetésen túl kötelezték a tétel  újrafőzésére is.

Debrecenben tanulták a mesterséget a kecskeméti, nagykállói szappanosok. Kecskeméten a 17–18. században 20-30 szappanosmester dolgozott a városi céhben.  Szegeden az 1800-as években 50 mester dolgozott. Céhbe 1851-ben tömörültek, és árujukat a paprikával együtt az ország minden részébe hordták a szegedi kofák és szekeresek.

A debreceni szappanoscéh a vásári árusítást is részletesen szabályozta. A portékát maga a szappanos kellett, hogy árulja, a "szappanosszekér mellett egy széken".  Mivel a vásározással jobban lehetett keresni, mint az otthoni eladással,  a céhmesterek sorsolással döntötték el, hogy mikor melyik mester maradjon otthon - hogy a debreceniek is tudjanak minden hétvégén szappant venni. Mivel viszont a kereslet így nagyobb volt, mint a helyi kínálat, a múlt században feljegyezték, hogy  a szegedi szappanosok a debreceni vásárokon 30-40 társzekér szappant is el tudtak adni.

A szappanosok helyzete az árusítási monopólium megszűnésével indult hanyatlásnak.  1849-től ugyanis már a szatócsok is árusíthattak szappant és gyertyát. A céheknek ugyan átmenetileg (1851-ben) sikerült visszavenni az árusítás kizárólagos jogát, de ez csak 3 évig volt tartható.  1854-től végleg szabad forgalmú lett a szappan és a gyertya is. A szakmának a kegyelemdöfést a szappan gyári előállításának elterjedése adta meg az 1900-as évek közepén. 

Csak növényi alapanyagokból először az arab világban készült szappan -  Aleppóban. Ez igazi különlegességnek számított a faggyúból készült szappanok közt - és ehhez mérten luxuscikknek számított Európában.  Az európai szappangyártók figyelme csak később és lassan fordult a faggyú irányából a növényi zsírok felé. Az ok: az arab világban elérhető olajpálma és kókuszzsír ára nem volt egy lapon említhető a faggyúéval. De a fizetőképes kereslet megjelenésével - és a tengeri szállítás olcsóbbá és tömegesebbé válásával - megjelent az igény  és a termék is hamarosan.  Kevesen tudják, de  Görgey Artúr, 1848/49-es szabadságharc tábornoka is hozzájárult a folyamathoz. Görgey kémikusi karrierjét cserélte katonaira - de előtte még laboratóriumában dolgozva  ő mutatta ki elsőként a laurinsavat a kókuszzsírban. Ez a vegyület felelős a növényi szappanok habzásáért. 

A házi szappankészítés a Kárpát-medencében a parasztságtól indult. A paraszti háztartások elsősorban mosdásra használtak szappant - mosásra a fahamu és a lúg szolgált egészen a 19. század végéig. A ruha lúgozásának, szapulásának általánosan elterjedt hagyományos módját az alföldi módosabb parasztgazdaságokban váltotta fel először a 19. század elején a szappannal és szódával való mosás - de ekkor még saját készítésű háziszappant használtak. Az asszonyok kalákában, együtt főztek szappant, néha annyit, hogy még vásárokon is kínáltak belőle eladásra - amit a céhek persze nem néztek jó szemmel. De a hái szappankészítés hagyománya tartotta magát. Sőt, ahogy az újságok és kalendáriumok elkezdtek recepteket és útmutatást közölni a „kevés költséggel és kevés bajjal készítendő háziszappan”-ról, a polgári háztartásokkban is egyre többen vágtak bele a szappankészítésbe. A házi szappanfőzés az 1830-as években már Pest-Budán is erős versenytársa lett a céhbeli munkának.

A szappan minőségét alapvetően megszabta a hozzáértés és a felhasznált nyersanyag milyensége. A debreceni szappanfőzők a Hortobágyon gyűjtött és gondosan tisztított sziksót még az újabb időkben elterjedő mesterséges szódánál is jobbnak tartották. A szegedi szappan is a sziksónak köszönhette keresettségét. Mivel a különböző szikes területekről változó kémhatású sziksót söpörhettek össze, a szappanosok gondot fordítottak a megfelelő lelőhelyek karbantartására. A tiszta sziksóból mész hozzáadásával főztek erős lúgot . Ezzel szemben a paraszti háztartásokban ilyen-olyan sziksót használtak, amelyet épp a vándor árusoktól kapni lehetett.  Sok helyütt fahamuval próbálták javítani a minőségét, másutt a fahamuból lúgot főztek, és azt adták a sziksóhoz.  A munka veszélyes volt, a kipárolgó gőz belélegzése irritálta a tüdőt, a szemet és roncsolta a szöveteket, ezért leginkább az udvaron főztek szappant. Régi receptek megőrizték, hogy  lúgot addig kellett főzni, míg a baromfitollat vagy subaszőrt szét nem marta. A szappanfőző műhelyekben viszont már ekkor egy megfelelő műszer, erőmérő grád szolgált a lúg erejének megállapítására. 

Szembeötlő eltérést mutat a felhasznált zsiradékok összetétele is. A debreceni szappanfőzők egykor csaknem kizárólag tiszta marhafaggyúból készítették a szappant, mert ez biztosított megfelelő szilárdságot és fehérséget termékeiknek. Ezért tartották a hivatásos mesterek okvetlenül szükségesnek, hogy a zsiradéknak legalább egynegyed része marhafaggyú legyen. A házi szappanfőzéshez viszont mindenféle disznózsiradékot gyűjtöttek össze, s marhafaggyú aligha került bele. Néhol legfeljebb birkafaggyút adtak hozzá. 

A szappankészítés módja is különbözött a profi műhelyekben és a házaknál. A házi készítők a megszabott mennyiségű lúggal több órán át főzték a zsiradékot úgy, hogy a forró lúgba öntötték a teljes zsiradékmennyiséget - ami nem volt veszélytelen művelet. A  műhelyekben ezzel szemben kevés lúggal felforraltáka  zsiradékot, majd fokozatosan adagolták hozzá a lúg maradékát. A főzés eredményeként kicsapódó szappant általában még kétszer "átfőzték friss lúgon", hogy minél fehérebb legyen.

Tudjuk, hogy a  harmadik főzésnél a szappanosok mindig adagoltak konyhasót is a masszához, mert a lúg így jobban elkülönült a szappantól. A paraszti gyakorlatban a kisózás csak szórványosan fordult elő. A kisózott lúgból másfél órai pihentetés után száraz vászonnal bélelt öntőrámákba meregették a felületre gyűlt szappant. A kihűlt szappantáblákat dróttal vagy zsinórral megfelelő méretű vagy súlyú kockákra vágták, majd szellős helyen szikkadni hagyták. A parasztasszonyok többsége legalább egy évig szárította a padláson a feldarabolt mosószappant, hogy elég kemény legyen.

A házilag főzött szappan természetesen nem vetekedhetett a műhelyek termékeivel, de aligha akadt olyan gazdasszony, aki pénzt adott volna mosószappanért, ha maga is tudott szappant főzni. A szappan ráadásul hiánycikk lett az első világháború idején - így sokaknak nem volt választása, és házilag voltak kénytelenek előállítani a szappant. szappanosok általában így aztán egyre inkább a pipereszappan előállítására kényszerültek. De erről a területről is hamarosan kiszorították őket az olcsóbb áruval és bővebb választékkal jelentkező szappangyárak. A céhek így lassan elsorvadtak - a mestereknek már nem adott megélhetést a szappanfőzés tudománya.

képek: Fortepan / Berkó Pál, Fortepan / Szent-tamási Mihály, Fortepan / Bauer Sándor, Fortepan / UVATERV 

Debreceni szappanosmester. Rajz a debreceni szappanfőző céh privilégiumleveléről, 1676

források: Magyar Néprajz, MANDA Domokos Ottó: Anyagi kultúracleaninginstitute.org