Úrnapja mozgó ünnep: a pünkösd utáni tizedik napon tartják - mindig csütörtökön. A nappal az Oltáriszentséget ünnepli az egyház. Első magyarországi említésekor a Lányi-kódexben még szentvérnapként szerepel. Több, mint 700 éve tartják a magyarok: az első adatok megünnepléséről 1292-ből és 1299-ből valók.
Az úrnapja megünneplését 1264-ben IV. Orbán pápa rendelte el - a Raffaello által is megfestett bolsenai csoda hatására. A legenda szerint hírül vitték az épp Orvietóban tartozkodó pápának, hogy a közeli Bolsenában az ostya úrfelmutatáskor vérezni kezdett a pap kezében
Egy másik legenda szerint a döntés alapjául Lüttichi Szent Julianna látomása szolgált. Julianna a teliholdat látta, melyből egy darabka hiányzott. A látomás megfejtése szerint a Hold az egyházi év szimbóluma, melyből valami hiányzik. Orbán pápa úgy érezte: ez az Oltáriszentség ünnepe.
Az úrnapi liturgikus rend kialakuláshoz praktikus okok is hozzájárultak. A középkor utolsó századaiban felbukkanó eretnek irányzatok ugyanis épp az átlényegülés misztériumát vették tagadásba, amelyekre az Egyház az eucharisztikus hit ünnepélyes megvallásával felelt.
(Magyar Katolikus Lexikon)
Az úrnapi ünnepségen körmenetben hordozzák körül az Oltáriszentséget . Útvonala mentén a négy égtáj irányában négy oltárt állítanak fel, gyakran díszes lombsátor alatt az ott tartandó rövid szertartásokhoz. A stációknál evangéliumot olvasnak és a pap áldást oszt az égtájak felé.
Az úrnapi ünnep elengedhetetlen kellékei a virágsátrak, virágszőnyegek és virágdíszek. A körmenetben a pap baldachin alatt viszi az Oltáriszentséget, előtte fehér ruhás kislányok (Mária-lányok) kosárból virágszirmokat szórnak- virágszőnyeggel (egyes helyeken széna és illatos füvek „szőttesével”) jelölve ki így az Oltáriszentség útját. A virágsátrakat ritkábban vallásos társulatok, gyakrabban egyes családok, nemzetségek készítették. A sátrakhoz és a szentség elé szórt zöldgally, virág és fű összehordása fiatal legények és leányok kötelessége volt.
Magyarországon ezeken túl szokás volt az oltáriszentséggel körüljárni a falut, és a környékbeli földeket is. Védelmet reméltek ezzel nyerni az időjárás viszontagságai és a kártevők ellen az Úr oltalmát kérve a vetésre. Az oltár fölállítása és szentképekkel való földíszítése ilyen esetekben annak a gazdának a kötelessége volt, akinek házát a plébános kijelölte.
A néphagyományban Úrnapja a legünnepélyesebb hitvallás alkalma. A középkori és az újkor eleji körmenetek hatalmasak lehettek. A fennmaradt leírások tanúsága szerint a budavári körmeneteken a király maga is részt vett. A Monarchia idején a Habsburg udvar is kiemelt ünnepként tartotta meg.
A királyi és fővárosi ünneplések szokásrendje kihatott a kisvárosi és falusi úrnapok szokásvilágára is. Az úrnapi szertartásokon szigorúan kötelező volt a részvétel: még azoknak is. akik foglakozásuk miatt máskor ritkán látogatták a templomot (pl. pásztorok). Leírások tanúsága szerint a falusi-mezővárosi közvélemény fontosnak tartotta, hogy a közösség valamennyi férfi tagja ott legyen a menetben, sőt, Bácska népe egyenesen valamiféle férfiünnepnek érezte az Úrnapját.
Székelyföldön, Göröcsfalván a 4 oltár mellé jegenyeágakat, Csíkdánfalván nyírfaágakat vertek, Csíktaplocán az oltárokat az utcák keresztjeinél helyezték el, Gyergyóalfaluban az oltárokat a piacon, az iskolánál és a községháza előtt állították föl. Gyimesbükkön (ahol úrnapján van a templombúcsú) a körmenet a „Kontumáciáig" vonul sok virágkoszorúval díszített színes zászlóval, piros-fehér-kék csíkos, "rezes"-rokolyás asszonyok, fehér harisnyás, fekete mellényes férfiak, a fehérbe öltözött gyermeksereg, népviseletes leányok kíséretében.
Az Oltáriszentség elé szórt és vele megáldott úrnapi ág és virágszirom, valamint az úrnapon széthintett fű és virág egyike a nép legtiszteltebb, legtöbbre tartott szentelményeinek. Sükösdön az ünnep nyolcadáig, Jézus Szíve napjáig a templom padozatán maradt a fű és a virág, ekkor hordhatta szét a falu népe.
A körmenet után mindenki igyekezett hazavinni a lombsátrak zöld ágaiból, sokan a saját virágukat vitték haza, amelyet a körmenet előtt koszorú vagy csokor formájában a sátorra akasztottak, ill. a sátorba tettek. A faágakat a kertben a vetemények közé szúrták, Andrásfaván az úrnapi koszorút az istállóba a gerendára akaszották, a földeákiak az úrnapi sátorból hozott füvet a háztető alá vagy a gerendára tették a ház oltalmára.
Csíkszentimrén, Csíkcsekefalván, Kászonfeltízen az úrnapi oltárról egy-egy ágat vittek haza és minden levelére egy Miatyánkot mondtak, Csíkkozmáson a zöldágakat az ágy fölé tűzték, s leveleire az egy-egy Üdvözlégyet imádkoztak.
forrás: Magyar Katolikus Lexikon